HTML

Finnország

Friss topikok

Linkblog

Január 18: Városnézés NO.2

2009.01.22. 14:05 gaborkaszab

A vasárnap is hasonlóan telt a szombathoz, azzal a különbséggel, hogy az időjárás gondolta, hogy most már megmutatta, ki a főnök, és megenyhült egy kicsit. Mondhatni felmelegedett arra a szintre, hogy már csak hideg volt és nem baromi hideg.

Oiváék elmentek egy múzeumba, ha jól tudom, és miután végeztek, kiaszaladtak hozzánk, hogy közösen elmenjünk egy kis lájtos városnézésre. ELőször kimentünk Hervantába, ahol az én egyetemem van. Megmutatták melyik az egyetem, milyen épületek vannak, melyik a főépület, orvos stb... Érdekes hely ez a Hervanta. Tele van a szocializmusból megmaradt tömbházakkal, egy nagy betonrengeteg az egész, emellett viszont van egy csomó modern épület is, pl az egyetem, irodaházak /főleg Nokia, mi más/ bevásárlóközpontok. És hogy teljes legyen az összevisszaság az egész egy erdőben van bent, és a városrész is tele van erdős vadregényes részekkel. Mint mondtam, érdekes. So, kicsit kocsikáztunk Hervantában, de az egyetemen kívül nem akadt sok látnivalő. ELmesélték, hogy ez a városrész anno nem volt. Egy nagy erdő volt helyette, aztán valaki elkezdett az erdő közepére építkezni, távol Tampere-től, és szépen lassan egyre több ház épült. Most már ott tart, hogy teljesen különáll Tampere-től, mintha egy tök más város lenne. Minden van, ami az élethez kell, állítólag az ott lakók, nem is nagyon mennek be a városba, mert megtalálnak mindent, ami nekik kell a közelben is. Meg az egyetem miatt van rengeteg diákszálló, és persze kocsma is. Mert ugye az egyetem és a kocsmák mindenhol együtt járnak :D

Miután megnéztük a sok egyforma házat, kimentünk a Pyhajarvi tóra, ami ugye be volt fagyva. Sétáltunk egy kicsit a tavon, bohóckodtunk a hóban meg hasonlók. Tök érdekes, hogy itt az emberek kimennek sétálni a tóra. Mikor befagy a tó, nem az erdőbe mennek sétálni, hanem a tóra, és ilyenkor tökvicces, mert mikor a dombtetőről lenéztünk, tele volt az egész tó sétáló emberekkel. Meg van egy sziget a tó közepén, ahol vagy egy vendéglő, mindenféle rágcsálnivalóval meg innivalóval. Mondjuk nem tudom, hogy télen nyitva van e, de nyáron tutira, mert akkor ki szoktak menni csónakkal és piknikeznek meg ilyenek.

A tó mellett megnéztük a szabadtéri színházat is, ami persze zárva van ilyenkor télen. Állítólag, ha melegebb az idő, a finnek imádnak szabadtéri színházba járni, és amit megnéztünk az egyik legjobb az országban. A legjobb szinészek játszanak ott, és a "létesítmény" is különleges. Azért tettem idézőjelbe, mert konkrétan csak egy kisebb tisztásról van szó a fák között, ahová felhúztak egy lelátó szerű nézőteret. Ami különleges benne az az, hogy a felvonások között nem a díszletet rendezik át, hanem a lelátót forgatják el a következő díszlethez. Érdekes, ha tudnék finnül tuti elmennék egyszer, de lehet h így is elmegyek az élmény kedvéért. Ja, igen, moziba viszont simán el lehet járni, mert itt nem szinkronizálják a filmeket, hanem az eredeti nyelven mennek finn felirattal. Meg ha jól tudom a tv-ben is így van nem csak a moziban. Tök jó dolog, legalább beszélnek nyelveket is nem úgy, mint kishazánkban. Most eszembe jutott egy otthoni sztori, ami nem feltétlenül tartozik ide, de viccesnek találtam. Mentem hazafelé pestről, ültem a buszon, ami még a stadionoknál állt a megállóban. Felszállt egy külföldi srác, aki próbált volna jegyet kérni tök udvariasan, persze angolul. A sofőr meg, mint akit baromira megsértettek, hátradőlt és a következőt engedte meg magának: "Nekem te normális nyelven beszéljé, mert így nem értem meg mi az istent akarsz". Nem biztos h pontosan így mondta, de a stílus és a mondanivaló hasonló volt. Normális nyelven?? Az angol nem az? És a magyar normális nyelv? Mind1. Mielött közbeavatkozott volna bárki is aki tud angolul, már nyomtatta is ki neki a jegyet a végállomásig. Korrekt volt...

Na a kitérő után, folytatom. Megnéztük Tampere kulák környékét is, ez volt az utosó program vasárnapra, mert már kezdett sötétedni, és Oiváék kb 200 km-ra laknak Tampere-től. Jyvaskyla a város neve, csak az érdekesség kedvéért. Az a betűkön van 2 pont is csak az én billentyűzetem nem tud olyat. És, hogy csillogtassam finn tudásomat is /ami nincs :D/ úgy kell kiejteni, hogy jüveszküle :D Szóval kulák negyed. Elég korrekt környék, hogy finoman fejezzem ki magam. Egy domban van, és egye a város mellett fekszik két tó is, amiket a domb tetejéről faszául be lehet látni. Milyen jó lehet fent lakni  a domb tetején, és mondjuk a konyhából az egyik tavat látni, a nappaliból meg a másikat... Elég jó, amúgy kerítésük nincs, mert biztonságos anélkül is, a házak meg mindenféle szineket felvesznek, ami nálunk nincs. Van babakék, rózsaszín stb, mint valami játékváros :D Még egy érdekes dolog erről a városrészről: Úgy alakult ki, hogy Tampere elszegényedett munkásemberei elkezdtek kiköltözni a városból ide a dombra, hogy kelljen annyit fizetniük a szállásért. Cserébe viszont elég messze kerültek a várostól. És idővel jó sokan lettek, szépen benépesítették az egész dombot, persze a gazdagabbak is rájöttek, hogy ez egy nagyon jó hely, nagyon jó kilátással, és megvették a házakat. Így lett a szegény negyedből gazdag negyed.

Kb ennyi volt a vasárnap, annyi még, hogy azt hiszem ekkor lett egy kcisit elegem az angolból, mert fáradt voltam ahhoz, hogy átgondoljam amit mondok, ezért egy csomószor belekeveredtem a mondanvalóba, és sokszor volt olyan, hogy egyszerűen nem tudtam megfogalmazni angolul azt, amit akartam, és így inkább nem is szóltam semmit. Szerencsére, miután kipihentem és összeszedtem magam, már sokkal jobban ment a beszéd.

Ja igen, ha jól tudom, vasárnap este voltam először a szobámban. Addig Nikinél voltam, meg ugye a várost jártuk. Írok is egy kicsit a lakhelyemről, de ennek inkább nyitok egy új bejegyzést.

Szasztok

 

Szólj hozzá!

Címkék: egyetem séta kulák hervanta

A bejegyzés trackback címe:

https://kaszifinnland.blog.hu/api/trackback/id/tr77895517

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása